dinsdag 8 september 2015

Raadsel


Altijd leuk als je iets vindt wat je nog nooit hebt gezien. En dan maar zoeken naar de oplossing. Meestal lukt dat... maar nu niet. Ik kom er niet uit. Ik weet niet eens of het dierlijk of plantaardig is.

Op internet vond ik wel een tweede foto. Op een wietforum nota bene! Hetzelfde ding aan de punt van een brandnetelblad. Maar daar kwam ik ook niet verder. Wie heeft een idee? Hier zijn de aanwijzingen:
  • Het hangt aan de punt van een blad, op de nerf
  • Is zo groot als een druif
  • Is iets van deze periode, september
  • Gevonden na een regenachtige dag
  • Lijkt me kakelvers
  • Heeft een duidelijke structuur
  • Het ding op de andere foto was exact hetzelfde, de structuur is geen toeval
Is het een slijmzwam? Ik verwacht dat niet aan de punt van een blad... Zijn het larven in een soort dril? Daar lijkt het nog het meeste op. Als je goed kijkt dan lijkt het net of er in elk geel dingetje twee oogjes zitten. Slakkeneitjes zijn het volgens mij niet.

Maar ja, maar ja... Ik heb allerlei zoekwoorden gecombineerd en afbeeldingen doorzocht. Ik zit duidelijk op het verkeerde spoor.

Nou.... heeft u zoiets ooit gezien?

Hieronder nog een uitvergroting van de 'dingetjes met ogen'. Beter foto's kon ik helaas niet maken. 

Ben heel benieuwd of iemand het weet of me op het goede spoor kan zetten.

Update: dacht opeens ik moet engelse zoekwoorden gebruiken: larvae jelly leaf
En zo kwam ik uit bij de schietmotten. Het zijn inderdaad larven van schietmotten in een eiersnoer.
Zal het nog verder uitwerken, later.




2 opmerkingen:

  1. Hoi Anita,

    Wat goed dat je het raadsel zelf hebt kunnen oplossen! Het zal je vast en zeker een heleboel zoekwerk gekost hebben, maar hoe groot is dan de voldoening hè?

    Een hele mooie vondst, echt weer zo'n wondertje van moeder natuur. Ik laat me graag verrassen door meer van dit moois hoor.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, stuitte vandaag op exact hetzelfde verschijnsel en had ook moeite met bepalen van de juiste zoekwoorden. Via een andere pagina op deze site deze pagina en dus het antwoord gevonden. Leuk! Prachtige foto's trouwens

    BeantwoordenVerwijderen