zondag 19 april 2015

Lensbaby

Er moet iets veranderen dacht ik bij mezelf - ik wil iets anders proberen. Niet dat al mijn foto's lukken en dat er niets te proberen valt met de lens die ik heb (want hij is geweldig) maar het voelt alsof ik steeds hetzelfde rondje maak. Er zijn steeds minder verrassingen. En er zijn allerlei manieren om daar uit te komen, dat weet ik wel... Maar de simpelste manier voor mij was: een nieuwe lensje. En toen ik weer eens over de website van Andrea Gulickx dwaalde wist ik het. Ik ga een lensbaby kopen! Het is de composer pro met sweet 50 geworden - een goede lens om mee te beginnen - met natuurlijk macroconverters.

Gisteren was het een prachtige dag. Om half 8 was ik op de hei - popelend - het was nog wat nevelig en het mos was berijpt. Om te beginnen was mos niet zo'n handig onderwerp. Er stonden ook veel kleine lariksstruikjes met druppels. Een vreselijk strakke plant. Maar... zelf van iets straks kan deze lens nog iets zwierigs maken. Toen ik dat zag werd ik blij. De foto's zijn niet echt geweldig - dus die laat ik maar niet zien. Na wat geprobeerd te hebben wist ik dat ik andere onderwerpen nodig had. Vlug naar huis dus en hup, naar de Hortus!

Mijn idee was om allerlei ontluikend blad te fotograferen. Hoefde ik ook niet op de knieƫn... en kon ik mijn wat nettere broek aantrekken. Nou ja, binnen de kortste keren lag ik weer op de grond natuurlijk. Overal stonden bosanemoontjes en die zijn toch wel erg leuk om op te oefenen.


Het moeilijkste met dit lensje is om goed te focusseren. Maar eerlijk gezegd, als ik met mijn 100 mm lens uit de hand met F2.8 en bovenop mijn onderwerp scherp wil stellen, zit ik er ook vaak naast. De enige complicatie nu is dat je de sweet spot moet zien te vinden.

Ik had mezelf al ingeprent dat het misschien helemaal niets zou worden de eerste keer en dat dat dan maar zo was... Maar eerlijk gezegd, ik heb genoten van het fotograferen en het uitproberen en de verrassende resultaten. Niet alle begin is moeilijk..... dus!

5 opmerkingen:

  1. Leuk zo'n nieuwe lens. Erg mooie foto's heb je er al mee gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pracht van een serie van deze twins, Anita!
    Heel mooi van compo, kleuren en scherpte en onscherpte...
    Lieve geniet groetjes, Anna :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You have captured the beauty of these little wood anemones wonderfully! The background is quite dreamy while the anemones take centre stage.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hele mooie resultaten, nu al. dat belooft wat voor de toekomst.

    gr Jowan

    BeantwoordenVerwijderen