zaterdag 21 april 2012

Gewoon peermos

De reden om nog even naar De Braak te gaan gisteren, was dit mosje. Een tijdje geleden was het me al opgevallen door zijn vuurrode kapselstelen. Maar nu zien ook de sporenkapsels er prachtig uit. Het is gewoon peermos (Pohlia nutans). Mooi hè, dat subtiele rode randje. Ik moet er wel om lachen dat elk mos dat ik momenteel vind de naam 'gewoon dit of dat' heeft.

Het valt me vaak op dat je goed moet kijken welke blaadjes bij de kapsels horen. Mossen houden elkaar graag gezelschap. Het groen met lange glasharen op de voorgrond is iets heel anders, namelijk het grijs kronkelsteeltje (Campylopus introflexus). Een exoot die ook hier welig tiert. Zo gauw ik de kronkelige kapselsteeltjes vind zal ik ze wat beter fotograferen. De blaadjes van het peermos zijn erg klein en hier niet te zien.

Ik vraag me af of de 'peertjes' nog roder worden.

Om een rustig plaatje te maken heb ik de eenlingen uitgezocht. Maar...

Dit is een eerlijker beeld. Ze staan dicht opeen gepakt of om elkaar heen gedraaid. En de rode steeltjes blijven soms staan als het kapsel er al af is. Het heeft wel wat. Alsof ze elkaar kopjes geven.

De mossenkennis begint langzaam te groeien. Op de site van BWLG kun je een testje doen: 'Hoe bryo ben jij?'. Ik heb inmiddels een voldoende gescoord!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten