zaterdag 18 september 2010

Bladeren zijn alle seizoenen mooi. Zeker als het licht er mooi doorheenvalt, dan is het net glas in lood.

Hoewel ik geen stereocamera heb, maak ik vaak onbedoeld stereoplaatjes. Die ontstaan wanneer je twee foto's maakt die net niet helemaal vanuit hetzelfde standpunt zijn genomen.

Deze twee foto's zijn ook een stereopaar. Als je een klein beetje scheel kunt kijken, kun je de afbeelding in 3D zien. Het werkt zo: klik eventueel op de foto zodat je hem iets groter kunt bekijken. Kijk dan een klein beetje scheel. Je ziet dan vier foto's. Probeer nu zo scheel te kijken, dat de middelste twee foto's over elkaar heen vallen. Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, vraagt het misschien een beetje geduld - maar probeer nu op het middelste beeld scherp te stellen. Soms gaat dat vanzelf. Het resultaat is dat je de krul naar voren ziet komen.

Als het niet snel lukt, gewoon stoppen. Anders krijg je hoofdpijn. En dat is nu ook weer niet de bedoeling.

2 opmerkingen:

  1. 't lukte, 't lukte....maar helaas ben ik de enige in ons huis die zo scheel kan kijken..Benthe kwam een heel eind, maar net niet scheel genoeg, Jan heeft het wel geprobeerd maar heeft nu hoofdpijn en zo kan ik deze bijzondere ervaring met niemand delen...snik.... heb je nog meer stereo-foto's in je archief?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopelijk heb je wel goed geslapen, maar 'k zal het even voor je op een rijtje zetten:

    Brecht zocht en vond de kastanjes.
    Benthe is op de bovenste foto bezig met haar kastanje-spinnenweb en op de onderste foto zie je de handjes van Brecht.....

    Kan niet wachten op de volgende stereo-foto's!
    't Is zo leuk als je het trucje op een gegeven moment "in de ogen hebt".
    Maar hier in huis blijft het dus voorlopig een gevalletje "ik zie ik zie wat jij niet ziet".

    BeantwoordenVerwijderen